Translate into your own language

2013/06/13

Risgrøt med Løvetannsirup

I går kjøpte jeg meg 3 liter rå melk rett fra kua. Men så må man bruke melken innen få dager. Så hva skal man bruke det til og ikke minst så mange liter?

I går kveld begynte jeg med å lage 1 ltr yoghurt. I dag morges koset jeg meg med en stor kopp Capuccino. I kveld skal jeg lage 1 ltr yoghurt til og bruke noe av yoghurten jeg laget i natt som starterkultur. Så da ble det mulighet til Risgrøt til lunsj i dag.

RISGRØT
  • 3 dl grøtris i 9 dl vann
  • en klipe Himalayasalt
  • tilsett 9 dl rå melk eller melk fra butikken
  • varmes opp til 85C
  • skru av platen
  • som bestemor settes gryten under dunen i sengen for ca. 2 timer
  • serveres med banan, smør, løvetannsirup og kanel




Himalyasalt har 86 av de 90 mineraler som finnes på jordkloden.
Grøten varmes opp til litt høyere temperatur enn melkefabriken bruker ved pasteurisering, men kokes ikke  for å prøve å beholde nyttige stoffer i rå melken.
Bruker man dunen for å beholde varmen sparer man på strømm og grøten blir ferdig uten at du trenger å røre.
Banan er rik på kalium.
Smør består av god fett som trengs til cellemembranene, spesielt nyttig når man har hull i membranveggene.
Løvetannsirup ble laget av gule løvetannkronblader (plukket om våren midt på dagen), sukker og vann.

Urten Løvetann har en blodrensende avgiftende virkning, forebygger gallestein, styrker leveren, forbedrer hudproblemer (inkl. Psoriasis), er blodtrykksenkende og fordøyelsesstimulerende.


No comments:

Post a Comment