Translate into your own language

2014/10/20

Siste innhøsting før vinteren

Etter en kald uke kom det noen dager med varmt vær igjen. Så dette var sjansen før neste kuldeperiode for å innhøste de siste urtene.



Akkurat nå ligger det til tørk i urtetørkeren min:
Ringblomst (antiseptisk)
Rødtkløver (antitumor)
2 typer Mynte
Oregano
2 typer Wormwood (mot parasiter i tarmene våre; holder også maur borte)
Sitronmelisse
Timian (anti-Varroa i sukkerlake til biene; øker stoffskifte)
Johannesurt (antidepressjon; mot solbrenthet)


Urtetørkeren har jeg innstilt på 35C. Urter må nemlig tørkes mellom 35 og 40C. Noen ganger er urtene tørt etter 3 timer. Andre ganger kan det ta 24 timer. I dag forventer jeg at 7-8 timer vil være nok.


I samme slengen som innhøstingen av urtene, høstet jeg frø av Malva Sylvestris / Apotekerkattost (mot benkramper) samt frø av Akeleii. Før jeg gikk inn i huset igjen plukket jeg noen Ringblomst til pynt, noen blader Grønnkål (med mye jern) til middagen samt noen rødtbedblader (øker galle).


Fortsatt i full blomstring; Monarda, mot hudsykdommer som Psoriasis.

No comments:

Post a Comment